دکتر سلام

مطالب روز پزشکی را با ما بخوانید

کاربردهای آروماتراپی چیست؟

  • ۱۰:۱۵

آروماتراپی یعنی چی ؟

آروما به معنی رایحه است و تراپی به معنی درمان. پس آروماتراپی همان رایحه درمانی است، یعنی افراد متخصص این کار، روغن های معطری را که از گیاهان به دست آورده اند برای درمان مراجعه کنندگان شان به کار می گیرند. با اینکه از اسم رایحه درمانی بر می آید که درمان با استشمام بوهای خوش اتفاق بیفتد، اما تنها راه بهبود در این روش استشمام رایحه ها نیست. گاهی وقت ها و با توجه به تشخیصآروماتراپیست (کسی که کار رایحه درمانی انجام می دهد)، رایحه درمانی به صورت ماساژ سطح بدن با روغن های خوشبو اتفاق می افتد.


 

سرچشمه آروماتراپی از کجا بود؟

جالب است بدانید بیشتر حوزه های طب مکمل قدمت زیادی دارند. برای نمونه همین آروماتراپی تاریخچه ای دارد که به 6000 سال پیش بر می گردد! مصر باستان، چینی ها، هندی ها، رومی ها و یونانی ها از این روش استفاده می کردند و روغن های معطر را در ساخت لوازم آرایشی، عطر و داروها به کار می گرفتند. از آروماتراپی همچنین در تامین بهداشت و در مراسم مذهبی هم استفاده می شده، اما اگر دوست  دارید بدانید از چه زمانی بصورت یک روش پزشکی به کار گرفته شده، باید جواب سوال تان را از یک شیمی دان فرانسوی بپرسید که وقتی دستش سوخت روی ناحیه سوخته شده، روغن اسطوخودوس ریخت و فهمید که دردش تسکین پیدا کرده!


چگونه انجام می شود؟

هنوز به صورت دقیق مشخص نشده که هنگام رایحه درمانی برای افراد دچار عارضه چه اتفاقی می افتد که بهبود پیدا می کنند، اما بعضی از محققان اعتقاد دارند نحوه عملکرد آروماتراپی احتمالا با نحوه کارکرد  حس بویایی انسان گره خورده است. وقتی گیرنده های بویایی بینی رایحه ای را استشمام می کنند با بخش هایی از مغز ارتباط برقرار میک نند. 

این بخش ها در قسمت هیپوکامپوس و آمیگدالا قرار دارند و به عنوان بخش های ذخیره خاطرات و احساسات درنظر گرفته می شوند. براساس گفته این دسته از محققان وقتی مولکول های روغن های معطر به بینی شما می رسند، بخش های مذکور فعال می شوند و به ایجاد تاثیرات فیزیکی و روانی منجر خواهندشد. برای نمونه، جالب است بدانید استشمام رایحه اسطوخودوس درست همان بخشی از مغز را فعال می کند که وقتی داروی مسکن دریافت کنید، فعال می شود.


در چه مواردی مفید است؟

اساسا رایحه درمانی برای طیف وسیعی از مشکلات به کار می رود. از این روش هم در اسپاهای خانگی (اسپا «Spa» نام شهری در بلژیک است که به خاطر چشمه های آب معدنی خود معروف است و به همین دلیل به طور خاص کلمه اسپا به محلی اطلاق می شود که خدماتی با هدف آرامش بخشی در کنار چشمه های آب گرم ارائه می شوند. عموما به محلی که خدمات در زمینه مراقبت از بدن توسط انواع ماساژها ارائه می شود اسپا گفته می شود.) و هم در بیمارستان ها استفاده می شود. 

رایحه درمان به طور عمومی برای از بین بردن انواع دردها، بهبود خلق و خو و حالات روحی و همچنین ایجاد احساس آرامش به کار می رود، اما به صورت خاص هر روغن و رایحه ای کاربرد خاص خودش را دارد. برای نمونه مشخص شده است روغن های اسطوخودوس، رز، پرتقال، لیمو و ناریج برای از بین بردن اضطراب، افسردگی و استرس کاربرد دارند. جالب است که ما در طب سنتی خودمان هم از شربت بهارنارنج برای تقویت اعصاب استفاده ی کنیم یا از شربت به لیمو به عنوان یک نوشیدنی شادی بخش کمک می گیریم. نه تنها نوشیدن این میوه ها می تواند برای اعصاب مفید واقع شود که حتی رسیدن رایحه خوش شان نیز برای بهبود روحیه خوب است! شاید برای همین است که می گویند وقتی غم یا غصه بزرگی داشتید، شربت گلاب درست کنید و قبل از نوشیدن چند لحظه آن را بو کنید!


چند مورد از استفاده ها

افسردگی

آروماتراپی می تواند به بیمارانی که از افسردگی رنج می برند کمک کند. همانطور که می دانید مرکز احساسی بدن در مغز واقع شده و ارتباط تنگاتنگی با حس بویایی دارد. محققان بر این باورند که استفاده از رایحه درمانی سبب تحریک سیستم اندوکرین (غدد مترشحه داخلی) و مکانیزم قسمت های حاشیه ای مغز می شود.

افراد افسرده از نظر احساسی کم توان هستند و ایجاد تغییر برایشان امر دشواری محسوب می شود. البته آروماتراپی افسردگی را درمان نمی کند، بلکه از نظر احساسی حالات ذهنی خاصی را در فرد ایجاد می کند و تاثیرات مثبتی را در مغز ایجاد می نماید که به واسطه آن از تنش ها کاسته شده و حال عمومی فرد تعدیل می گردد.

 

آکنه

برای سالیان دراز است که رایحه درمانی به عنوان یکی از شیوه های موثر درمان طبیعی آکنه و جوش صورت و کمر شناخته می شود. از میان تمام گیاهان، درخت چای از جمله بهترین درمانها برای آکنه به شمار می رود. از میان سایر گیاهان اسانس اسطوخودوس نیز مفید است.

در سال 1990 طی تحقیقی که نتایج آن در ژورنال پزشکی استرالیا به چاپ و انتشار رسید از روغن برگ چای و پروکسید بنزویل چند نوع لوسیون و ژل درست کردند و در اختیار بیماران قرار دادند. پس از اتمام دوره درمان کلیه لکه های موجود بر روی صورت این افراد از بین رفت. استفاده از اسانس چای تقریباً هیچ گونه اثرات جانبی در بر ندارد اما در مقایسه با بنزویل باید زمان بیشتری از آن مصرف کرد تا نتیجه دلخواه حاصل شود. به خاطر داشته باشید که درمان آکنه همیشه مستلزم سپری شدن زمان مقتضی است حال چه بخواهید با اتکا به رایحه درمانی آنرا معالجه کنید چه با استفاده از داروهای شیمیایی.

بیماری های باکتریایی

تحقیقات نشان می دهند که رایحه درمانی توانایی متوقف ساختن زنجیره های وسیعی از انواع باکتری ها را دارد. عامل ایجاد آکنه و جوش های صورت هم عمدتاً باکتری است. باکتری عامل ایجاد آکنه به طور اختصاصی “فارنسول” نام دارد که رشد و تکثیر آن با اتکا به رایحه درمانی متوقف می گردد.

  • ۲۲۹
پروژه متلب
عالی
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی