دکتر سلام

مطالب روز پزشکی را با ما بخوانید

هماتینیک چیست

  • ۰۸:۳۸

قرص هماتینیک چیست، قرص هماتینیک برای چیست و کپسول هماتینیک چیست

قرص هماتینیک یک مکمل آهن است که برای درمان یا پیشگیری از کم بودن آهن خون (به عنوان مثال برای کم خونی یا کم خونی در حاملگی ) استفاده می شود. آهن یک ماده معدنی مهم است که گلبول های قرمز بدن نیاز به تولید آن دارند و سلامت شما را تامین می کند.تمام مکمل های حاوی آهن  از جمله هماتینیک برای جلوگیری از ریزش مو مفید هستند.

محصولات حاوی آهن مانند هماتینیک یک عامل مهم مسمومیت مرگبار در کودکان زیر 6 سال است.قرص هماتینیک و هر دارویی را در دسترس کودکان قرار ندهید

قرص هماتینیک برای مردان : قرص هماتنیک برای جلوگیری از کمبود آهن برای مردان و زنان مکمل مناسبی است.کپسول هماتینیک در بدنسازی بخاطر فعالیت شدید بدنی و وجود آهن مفید است.

  • هماتینیک چیست
  • نحوه استفاده از قرص هماتینیک
  • اثرات جانبی قرص هماتینیک
  • مصرف قرص هماتینیک در دوران بارداری و شیردهی
  • مصرف بیش از حد قرص هماتینیک
  • نکات مهم در مصرف قرص هماتینیک
  • نگهداری قرص هماتینیک

 

نحوه استفاده از قرص هماتینیک

تمام دستورالعمل ها را در بسته کپسول هماتینیک، هماتینیک قرص دنبال کنید و یا طبق دستور پزشک خود انجام دهید. بیش از دوز توصیه شده را مصرف نکنید. اگر سوالی دارید، از دکتر یا داروساز خود بپرسید .

 

آهن در معده خالی بهتر جذب می شود (معمولا اگر یک ساعت قبل یا 2 ساعت بعد از غذا مصرف شود). اگر ناراحتی معده دارید، می توانید هاتایینیک قرص را با غذا مصرف کنید. دستورالعمل های زیر را برای قطره های مایع برای نوزادان / کودکان مشاهده کنید. از مصرف آنتی اسیدها، فرآورده های لبنی، چای یا قهوه در عرض 2 ساعت قبل یا بعد از این دارو اجتناب کنید ، زیرا باعث کاهش اثر آن می شود.

 

قرص ها یا کپسول ها را با یک لیوان آب کامل (8 اونس یا 240 میلی لیتر) بخورید.

کپسول یا هماتینیک قرص را با دوره طولانی مدت تجویز نکنید. انجام این کار می تواند تمام داروها را همزمان آزاد کند و خطر عوارض جانبی را افزایش دهد.کل قرص هماتنیک را بدون تکه تکه کردن یا بدون خرد کردن یا جویدن بخورید.

اگر قرص های ژلاتین مصرف می کنید، دارو را به طور کامل با آب قورت دهید.

اگر شما در حال مصرف یک فرم مایع از این دارو هستید(شربت یا سوسپانسیون)، قبل از هر دوز بطری را به خوبی تکان دهید.

 

اگر از فرم مایع برای بزرگسالان استفاده می کنید، دقت دوز را با استفاده از یک دستگاه اندازه گیری / قاشق مخصوص اندازه گیری کنید. از یک قاشق خانگی استفاده نکنید زیرا ممکن است دوز مناسب نداشته باشید. دوز را در یک لیوان آب مخلوط کنید و مخلوط را از طریق یک نی بنوشید تا از رنگ شدن دندان ها جلوگیری شود .

 

اگر قطره های مایع را به یک کودک داده اید، از قطره ای که به دقت اندازه گیری می شود استفاده کنید. دوز ممکن است به طور مستقیم به داخل دهان (به سمت عقب زبان ) قرار گیرد و یا ممکن است در مایع (غیر از شیر)، آب میوه، غلات یا سایر مواد غذایی مانند دستورالعمل برای افزایش پذیرش فرزند شما مخلوط شود. بهتر است این دارو را بعد از یک وعده غذایی درست کنید. دستورالعمل های مربوط به بسته بندی محصول را برای نام تجاری که استفاده می کنید، دنبال کنید.

 

این داروها را به طور منظم برای به دست آوردن بیشترین سود از آن استفاده کنید. برای کمک به شما به یاد داشته باشید، هر روز آن را در یک زمان (ها) بخورید.

 

 

اثرات جانبی قرص هماتینیک

یبوست ، اسهال ، گرفتگی معده یا ناراحتی معده ممکن است رخ دهد. این اثرات معمولا موقت هستند و ممکن است از بین بروند چون بدن شما با این دارو تنظیم می شود . اگر هر کدام از این اثرات همچنان ادامه داشته باشد یا بدتر شود، به سرعت با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

 

آهن موجود در قرص هماتینیک ممکن است مدفوع شما را به رنگ سیاه تبدیل کند، اثری که مضر نیست.

 

اگر پزشک شما این دارو را تجویز کرده است، به یاد داشته باشید که او تشخیص داده است که منافع این دارو برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی نداشته اند.

 

واکنش بسیار حساس و آلرژیک  به این دارو نادر است. با این حال، اگر شما متوجه هر یک از علائم زیر و واکنش آلرژیک جدی شده اید با پزشک تماس بکیرید  : راش ، خارش / تورم (به خصوص در صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید، مشکل در تنفس .

 

این یک لیست کامل از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر اثرات دیگری را که در بالا ذکر نشده است متوجه شوید، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

احتیاط

قبل از مصرف این دارو ، اگر به آن حساسیت دارید ، به پزشک یا داروساز خود بگویید ؛ یا اگر آلرژی ندارید . این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعال باشد که باعث ایجاد واکنش های آلرژیک و یا مشکلات دیگر می شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

 

قبل از مصرف این دارو، اگر دچار اختلال بیش از حد آهن (مانند romatosis ، hemosiderosis) باشید ، با پزشک یا داروساز مشورت کنید .

 

قبل از مصرف این دارو، سابقه پزشکی شما را با پزشک یا داروساز بخصوص از موارد مصرف / سوء مصرف الکل، مشکلات کبدی ، مشکلات معده و روده (به عنوان مثال زخم، کولیت ) بگویید .

 

اگر نام تجاری مکمل آهن حاوی اسید فولیک باشد، قبل از مصرف آن ، باید با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید اگر کمبود ویتامین B12 دارید . اسید فولیک ممکن است به طور غلط برخی از آزمایشات آزمایشگاهی برای کمبود ویتامین B12 را بدون در نظر گرفتن این کم خونی بهبود بخشد . کمبود ویتامین B12 درمان نشده ممکن است منجر به مشکلات جدی عصبی (مثلا علائم نوروپاتی محیطی مانند احساس خستگی / درد / سوزن سوزن شدن) شود. برای جزئیات بیشتر با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

 

قرص های جویدنی این دارو ممکن است حاوی آسپارتام باشد. اگر شما فنیل کتونوری (PKU) یا هر شرایط دیگر که نیاز به محدود کردن مصرف آسپارتام (یا فنیل آلانین ) دارید، با پزشک خود و یا داروساز در مورد استفاده از این دارو با خیال راحت مشورت کنید.

آیا قرص هماتینیک چاق میکند؟ خیر قرص هماتینیک چاق کننده نیست.

 

آماده سازی مایع از این محصول ممکن است حاوی قند و / یا الکل باشد. در صورت داشتن دیابت ، وابستگی به الکل یا بیماری کبد ، توصیه های احتمالی توصیه می شود . در مورد استفاده از این محصول با خیال راحت از دکتر یا داروساز خود بپرسید.

 

 

مصرف قرص هماتینیک در دوران بارداری و شیردهی

قرص هماتینیک برای زنان و ایا قرص هماتینیک چاق میکند

خیر چاق کننده نیست

در دوران بارداری و شیردهی ، کپسول هماتینیک باید تنها زمانی که مورد نیاز است با تجویز پزشک معالج مصرف شود.

 

 

مصرف بیش از حد قرص هماتینیک

اگر کسی بیش از حد قرص هماتینیک مصرف کرده باشد(اوردوز با قرص هماتینیک)  دارای علائم جدی نظیر مشکل تنفس باشد ، با شماره اورژانس تماس بگیرید.علائم اوردوز با قرص هماتینیک عبارتند از: درد معده ، حالت تهوع ، استفراغ ، اسهال.

 

نکات مهم در مصرف قرص هماتینیک

اگر پزشک شما این دارو را تجویز کرده است ، آن را با دیگران به اشتراک نگذارید.

آزمایشات آزمایشگاهی و / یا آزمایشات پزشکی (به عنوان مثال، شمارش کامل خون ) ممکن است به صورت دوره ای انجام شود تا پزشک پیشرفت یا عوارض جانبی را بررسی کند.

 

این دارو جایگزین رژیم غذایی مناسب نیست. مهم است که رژیم متعادل را حفظ کنید . غذاهای غنی از آهن عبارتند از گوشت قرمز (به ویژه جگر )، ماهی، لوبیا، میوه خشک شده و غلات غنی شده / غنی شده با آهن و نان.

 

 

در صورت فراموش کردن یک نوبت از دارو

اگر مصرف این محصول را در یک برنامه زمانی و دوز مشخص مصرف می کنید،در صورت فراموش کردن یک نوبت از مصرف دارو، اگر نزدیک زمان برای دوز بعدی باشد، دوز از دست رفته را از دست ندهید و دوز بعدی خود را هم در زمان تنظیم شده مصرف کنید.

قیمت کپسول هماتینیک: به علت نبودن تعادل در بازار نامشخص است اما قیمت 100 عددی قیمت کپسول هماتینیک ایرانی از 16000 تا 18000 تومان است.

 

نگهداری قرص هماتینیک

در دمای اتاق بین 59 تا 86 درجه فارنهایت (15 تا 30 درجه سانتیگراد)، دور از نور و رطوبت نگهداری شود. فرم های مایع این دارو را فراموش نکنید . در حمام ذخیره نکنید.(منظور داخل جعبه کمک های اولیه ) تمام داروها را از کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

 

منبع : سیارک

  • ۱۷۲۴
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی