دکتر سلام

مطالب روز پزشکی را با ما بخوانید

التهاب قرنیه یا کراتیت چیست و چطور درمان می‌شود؟

  • ۰۸:۳۵

التهاب قرنیه – کراتیت؛ keratitis) از بیماری‌های تهدیدکننده بینایی است زیرا می‌تواند کدورت، اسکار – بافت جوشگاهی و سوراخ شدن قرنیه را به دنبال داشته باشد. تراخم حاصل از عفونت با باکتری کلامیدیا و کمبود ویتامین A در اثر سوء تغذیه، دو عامل بروز کوری ناشی از التهاب قرنیه در سراسر جهان هستند. در ایالات متحده، استفاده از لنزهای تماسی نقش مهمی در ایجاد عفونت و زخم قرنیه دارد و افراد مبتلا به عفونت چشمی فعال نباید از این لنزها استفاده کنند. التهاب قرنیه همراه با زخم قرنیه، فرآیندی عمقی‌تر و جدی‌تر است و موجب کاهش بینایی شدیدتر، درد، ترس از نور، قرمزی و ترشح چشم می‌شود. در موارد شدید بیماری، چرک در اتاقک قدامی چشم وجود دارد که به آن هایپوپیون – hypopyon گفته می‌شود.

درمان‌های مرسوم

– پزشک متخصص چشم، پس از انجام رنگ‌آمیزی و کشت ترشحات چرکی چشم، بلافاصله درمان با آنتی‌بیوتیک را آغاز می‌کند.

– ممکن است عفونت قرنیه در اثر عوامل قارچی و یا ویروسی – مانند ویروس‌ها) ایجاد شود که در این موارد باید از داروهای ضدقارچی یا ضدویروسی موضعی سیکلوپلژیک‌ها و آسیکلوویر خوراکی استفاده نمود.

همچنین بخوانید:

نکته

هرپس ویروس ها از علل عمده کوری ناشی از التهاب قرنیه به شمار می‌آیند.

 

– التهاب قرنیه قارچی چگونه ایجاد می‌شود؟

– کراتیت‌های قارچی بیشتر در مناطق دارای آب و هوای گرم و به خصوص به دنبال ورود ذرات گیاهان یا سبزی‌ها به داخل قرنیه ایجاد می‌شوند.

– آیا می‌توان از کورتون‌های موضعی برای درمان اسکار قرنیه استفاده کرد؟

– بله، البته این کار باید حتما به وسیله چشم‌پزشک و با احتیاط بسیار انجام شود زیرا استفاده از این دارو می‌تواند باعث ذوب شدن قرنیه و سوراخ شدن آن شود و نیز خطر طولانی شدن عفونت و بروز گلوکوم – آب سیاه) را به دنبال دارد.

 

منبع: 1pezeshk

  • ۸۲
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی