دکتر سلام

مطالب روز پزشکی را با ما بخوانید

کنترل بیماری دیابت با خوردنی های مفید

  • ۱۸:۱۱

می‌دانستید بسیاری از مردم دنیا و حدود 14 تا 23 درصد جمعیت بالای 30 سال در ایران مبتلابه بیماری دیابت هستند و این آمار به طرز باورنکردنی رو به افزایش است؟ به همین سبب لازم است با تغذیه و تغییر سبک زندگی این بیماری را کنترل یا از ابتلا به آن جلوگیری کنیم.

ماهی‌های چرب

کنترل بیماری دیابت

«ماهی‌های چرب» سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که التهاب و سایر عوامل مسبب بیماری‌های قلبی و سکته را کاهش می‌دهد. سالمون، ساردین، شاه‌ماهی، قزل‌آلا سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. دریافت مقدار کافی از این اسیدهای چرب به‌صورت منظم به‌خصوص در مبتلایان به بیماری دیابت امری مهم و حیاتی است.

سبزی‌های برگ سبز

کنترل بیماری دیابت

اگر مبتلابه بیماری دیابت نوع دو هستید باید بدانید که سبزی‌های برگ سبز سطح قند خون ناشتا را پایین می‌آورند و البته کاهنده فشارخون هستند. علاوه بر آنتی‌اکسیدان‌های موجود در سبزی‌های برگ سبز خطر بیماری‌های چشم مثل آب‌مروارید را کاهش می‌دهد که یکی از بیماری‌های شایع بعد از ابتلا به بیماری‌های دیابت نوع 2 است.

دارچین

کنترل بیماری دیابت

«دارچین» یکی از خوشمزه‌ترین ادویه‌ها و سرشار از آنتی‌اکسیدان است. تحقیقات صورت گرفته حاکی است که دارچین سطح قند خون را کاهش می‌دهد و عملکرد هورمون انسولین را بهبود می‌بخشد. علاوه بر این دارچین سطح کلسترول و تری‌گلیسیرید را در افراد مبتلابه دیابت نوع یک و دو کاهش می‌دهد. برای پیشگیری یا کنترل بیماری دیابت حتماً یک قاشق چای‌خوری دارچین را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید.

تخم‌مرغ

کنترل بیماری دیابت

در یک تحقیق انجام‌گرفته مشخص شد افرادی که به دیابت نوع 2 مبتلا هستند در صورت مصرف 2 عدد تخم‌مرغ کامل در طول روز و در یک رژیم غذایی بر پایه پروتئین سطح کلسترول و قند خون در آن‌ها کاهش پیدا می‌کند.

دانه چیا

کنترل بیماری دیابت

دانه چیا سرشار از فیبر رژیمی و کم‌کالری است که سبب کنترل وزن می‌شود. علاوه بر این ترکیبات و مواد غذایی حاوی دانه‌های چیا سبب کنترل سطح قند خون و تحمل انسولین به دلیل وجود مواد آنتی‌اکسیدان موجود در دانه چیا می‌شود. برای پیشگیری یا کنترل بیماری دیابت دانه چیا را در رژیم غذایی روزانه خود حتماً بگنجانید.

زردچوبه

کنترل بیماری دیابت

«زردچوبه» حاوی «کورکومین» است که سطح قند خون و آماس و التهاب را در بدن کاهش می‌دهد. علاوه بر این زردچوبه ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و کلیوی را هم کم می‎کند، این دو ازجمله بیماری‌هایی هستند که در بیماران دیابتی بدن را تهدید می‌کنند.

ماست یونانی

کنترل بیماری دیابت

برای پیشگیری و کنترل بیماری دیابت ماست یونانی را در تمام وعده‌های غذایی بگنجانید زیر این ماده غذایی خوشمزه و لذیذ هم‌سطح قند خون را کاهش می‌دهد، هم باعث کنترل وزن می‌شود.

انواع آجیل

کنترل بیماری دیابت

تمام انواع «آجیل» ازجمله مواد کم کربوهیدرات هستند، سطح قند خون و کلسترول را کاهش می‌دهند و عملکرد انسولین را بهبود می‌بخشند.

کلم بروکلی

کنترل بیماری دیابت

بروکلی سطح ترشح انسولین را بهبود می‌بخشد و از سلول‌ها در برابر رادیکال‌های مضر و ابتلا به انواع بیماری‌ها درنتیجه دیابت محافظت می‌کند.

روغن‌زیتون

کنترل بیماری دیابت

نتیجه مطالعات پزشکی صورت گرفته حاکی است که روغن‌زیتون حاوی «اسید اولئیک» است و اسید اولئیک برای بهبود سطح تری گلیسیرید و کلسترول خون در بیماری دیابت نوع 2 مؤثر است.

تخم کتان

کنترل بیماری دیابت

تخم کتان التهاب، ریسک بیماری‌های قلبی و سطح قند خون را کاهش می‌دهد و ترشح هورمون انسولین را بهبود می‌بخشد. برای کنترل بیماری دیابت حتماً از تخم کتان استفاده کنید.

سرکه سیب

کنترل بیماری دیابت

نتیجه یک تحقیق صورت گرفته در این زمینه حاکی از آن است کسانی که روزانه قبل از خواب دو قاشق غذاخوری سرکه سیب میل می‌کنند تا 6 درصد کاهش قند خون ناشتا دارند.

توت‌فرنگی

کنترل بیماری دیابت

«توت‌فرنگی» ازجمله میوه‌هایی است که قند پایینی دارد و خواص ضدالتهاب آن کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را درپی دارد. علاوه بر این توت‌فرنگی باعث بهبود سطح ترشح انسولین و کاهش کلسترول بعد از هر وعده غذایی می‌شود.

سیر

کنترل بیماری دیابت

اگر قصد پیشگیری یا کنترل بیماری دیابت را دارید حتماً «سیر» بخورید. سیر سطح قند خون را پایین نگه می‌دارد و سطح التهاب، کلسترول بد و فشارخون را در افراد مبتلا به دیابت کاهش می‌دهد.

همچنین بخوانید:

کدو

کنترل بیماری دیابت

انواع کدو سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند و به کاهش سطح خون و بهبود عملکرد انسولین کمک می‌کنند. یک فنجان کدوحلوایی پخته حاوی 9 گرم کربوهیدرات قابل‌هضم و یک فنجان کدوسبز فقط حاوی 3 گرم کربوهیدرات قابل هضم است و به همین دلیل یکی از بهترین مواد غذایی برای پیشگیری یا کنترل بیماری دیابت است.

آب و چای سبز بنوشید

کنترل بیماری دیابت

آب بخورید. سعی کنید روزانه 8 لیوان آب بنوشید. اگر طعم آب خالی را نمی‌پسندید تکه‌های لیموترش، خیار یا سیب را در آب بیندازید و آب طعم‌دار درست کنید. همچنین مصرف روزانه پنج فنجان «چای سبز» می‌تواند از بروز دیابت جلوگیری کند و عوارض ناشی از دیابت همچون آب‌مروارید و بیماری‌های کلیوی را به حداقل برساند.

 

منبع: pezshkyar

  • ۹۴
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی