دکتر سلام

مطالب روز پزشکی را با ما بخوانید

عوارض سرطان زای سیگار الکترونیکی برای سلامت بدن

  • ۱۰:۰۶

سیگارهای الکترونیکی نه تنها باعث ترک دخانیات نمی‌شود، بلکه عاملی برای شروع مصرف سیگارهای سنتی و حتی قلیان در بین نوجوانان و جوانان محسوب می‌شود. مواد معطر موجود در سیگارهای الکترونیکی و دود آنها، حاوی ترکیبات حلقوی است و باعث بروز سرطان می‌شود.

مصرف سیگارهای الکترونیک، کنجکاوی نوجوانان برای شروع استعمال قلیان و حتی سیگارهای سنتی را بیشتر می‌کند و متأسفانه در برخی از کشورها واردات و توزیع سیگارهای الکترونیکی آزاد است.

 ممنوعیت واردات، تولید و توزیع این سیگارها به سازمان‌های مرتبط ابلاغ شده و سیگار الکترونیکی به عنوان یک کالای آسیب‌رسان معرفی شده است؛ به نحوی که عرضه سیگار الکترونیکی یک نوع قاچاق محسوب می‌شود و توزیع و فروش آن ممنوع است.

 اخیرا فردی که به دلیل کشیدن سیگار الکترونیکی دچار بیماری شدید تنفسی شده بود در ایالات متحده امریکا جان خود را از دست داده است و این اولین مرگ مرتبط با مصرف سیگار برقی است.

مبتلایان علائمی نظیر سرفه، تنگی نفس، خستگی و در برخی موارد استفراغ و اسهال داشتند و هیچ سند و مدرکی دال بر وجود یک بیماری عفونی ناشی از ویروس یا باکتری در بدنشان وجود نداشت.

 

تاثیر سیگار الکترونیکی بر بدن


مغز:

 نیکوتین موجود در سیگار الکترونیکی می تواند باعث تنفس سریع و سطحی، آسیب دائمی ریه و خطر بالاتر دچار شدن به بیماری های ریوی و سرطان ریه شود. در برخی از سیگارهای الکترونیکی ماده دی استیل به عنوان رایحه دهنده استفاده می شود که خطر حمله قلبی و سکته مغزی را بالا می برد.

ریه:

 نیکوتین می تواند باعث تنفس سریع و سطحی، صدمه دائمی به بافت ریه، افزایش احتمال ابتلا به بیماری های ریه و سرطان ریه شود. در بعضی از سیگارهای الکترونیک حاوی دیاکیتل و عامل طعم دهنده یک عامل ایجادکننده بیماری های خطرناک ریه یافت شده است.

قلب:

 نیکوتین سبب افزایش ریتم قلب و افزایش فشار خون می شود. همچنین کار قلب را برای رساندن اکسیژن به سلول ها دشوار می کند. این عامل در بلندمدت می تواند قلب را در معرض خطر  جدی سکته و حمله قلبی قرار دهد.

رفتار: 

مصرف نیکوتین در این وسایل می تواند برخی افراد را در نهایت به کشیدن سیگار یا ماری جوانا سوق دهد. ینکوتین همچنین می تواند باعث کاهش کنترل تکانه شود و مشکلات درازمدت در توانایی تمرکز و توجه ایجاد کند و به اختلالات خلقی بینجامد.

دستگاه ایمنی: 

نتایج یک بررسی نشان داده ویپ کردن می تواند صدها ژن مهم مربوط به دستگاه ایمنی را مهار کند و حتی بیشتر از سیگار کشیدن به دستگاه ایمنی آسیب بزند.

خطر مسمومیت:

 موارد مسمومیت و مرگ کودکان به علت بلعیدن مایع نیکوتین دار این سیگارها گزارش شده است. در فاصله سال های 2013 تا 2015 میلادی شمار کودکان زیر 6 سال مسموم شده با مایع نیکوتین این سیگارها 15 برابر شده است.

 

اعتیادآوری :
بیشتر سیگارهای الکترونیکی حاوی نیکوتین هستند: مادۀ اعتیادآوری که در سیگارهای تنباکویی معمولی وجود دارد. هر پاد (pod) سیگار الکترونیکی معادل ۲۰ سیگار معمولی (یک پاکت) نیکوتین دارد. نیکوتین بسیار اعتیادآور است و مغز را به‌گونه‌ای تغییر می‌دهد که فرد مدام به‌فکر استفاده از سیگار الکترونیکی می‌افتد.

 

تأثیرات طولانی‌مدت ویپ هنوز مشخص نیست
سیگارهای الکترونیکی برای کمک به ترک اعتیاد سیگاری‌ها و تشویق آنها به مصرف نکردن تنباکو ساخته شده‌اند و سازندگان آنها به‌اصطلاح می‌خواهند انتخاب سالم‌تری در اختیار افراد بگذارند؛ اما هنوز هیچ تحقیقی انجام نشده است که اطلاعات درستی از تأثیرات طولانی‌مدت مصرف این سیگارها در اختیار افراد قرار دهد.

البته، با توجه به اینکه به‌تازگی مصرف سیگار الکترونیکی بسیار شایع شده است، نتایج اولیه از بررسی برخی از عوارض این نوع سیگار خبر از اثرات منفی روی عملکرد قلب و شش‌ها می‌دهد. اما هنوز پاسخی قطعی در این زمینه در دست نیست که عوارض مصرف این سیگار تا چه اندازه جدی است و اینکه آیا می‌توان سیگار الکترونیکی را جایگزین سیگار معمولی کرد یا نه.

همچنین بخوانید:

روش‌های به حداقل رساندن مضرات ویپ
اگر نگران عوارض ویپ هستید، روش‌های زیر را امتحان کنید:

۱. بررسی مواد استفاده‌شده
فهرست مواد استفاده‌شده در مایع ویپ را از طریق شرکت سازنده بررسی کنید. اگر شرکت سازنده این فهرست را در اختیار شما قرار نداد، می‌تواند نشانۀ این باشد که این محصول مطمئن نیست.

 

۲. پرهیز از طعم‌دهنده‌ها
طعم‌دهنده‌ها حاوی مواد سمی هستند؛ بنابراین هرگز از آنها استفاده نکنید.

 

۳. دوری از نیکوتین
اگر به‌دلیل ترک سیگار به سراغ سیگارهای الکترونیکی رفته‌اید، باید به‌تدریج مصرف نیکوتین را کم کنید. گذر از مصرف سیگار معمولی به سیگار الکترونیکی بدون نیکوتین، می‌تواند کمک خوبی باشد.

 

۴. مصرف مایعات
بلافاصله پس از ویپ، آب بنوشید تا جلوی بروز علائم کم آبی بدن و خشکی دهان گرفته شود.

 

۵. مسواک زدن
برای کاهش عوارض جانبی دهانی پس از ویپ، بهتر است سطح دندان‌های‌تان را با مسواک بشویید.

 

زمان مراجعه به پزشک
اگر به بیماری‌های مزمن مانند آسم مبتلا هستید، بهتر است دربارۀ عوارض سیگار الکترونیکی با پزشک مشورت کنید.

همچنین اگر احساس می‌کنید پس از مصرف سیگار الکترونیکی به مشکلاتی مانند سرفه کردن، تنفس سخت یا افزایش ضربان قلب مبتلا شده‌اید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

منبع: healthylife

 

  • ۹۵
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی